Information till föräldrar/vårdnads­­havare 

Utvärdering av en skolbaserad insats för att främja psykiskt välbefinnande bland gymnasieelever 

Skolan är en viktig arena för olika hälsofrämjande insatser och för ungas psykiska hälsa. Likaså är ungas psykiska hälsa viktig för skolan och för samhället, eftersom unga som mår bra har lättare för att lära sig saker och därmed bättre förutsättningar att klara av skolan och livet i övrigt. 

Till föräldrar/vårdnads­havare

Det här är information till dig som under vårterminen 2026 har barn som kommer medverka i forskningsstudien Utvärdering av det skolbaserade programmet Solution-focused Intervention for Mental health (SIM) bland gymnasieungdomar: effekter på psykisk hälsa och kostnadseffektivitet

Vad handlar studien om? 

Ett problem idag är att det i skolan saknas metoder för att stärka ungdomars psykiska hälsa med bevisad effekt. Det finns metoder som förebygger psykiska problem (till exempel stress) och psykiska sjukdomar (till exempel depression) men dessa handlar inte främst om att främja, det vill säga, om att stärka positiva aspekter av psykisk hälsa. Den här studien handlar om att utvärdera en ny främjande metod. 

Metoden är alltså inte en behandlingsinsats för unga som mår dåligt utan den riktar sig till alla elever och är utformad för att stärka det psykiska välbefinnandet oavsett utgångsläge. SIM-programmet är manualstyrt och består av nio coachande samtalsträffar som sker på skoltid i befintliga mentors-grupper. Träffarna leds av en lärare på skolan som utbildats i metoden. Genomförandet av programmet har tidigare testats och utvärderats i tre studier som visat på lovande resultat 1. Med den här studien, som är större än de tidigare, vill vi mera utförligt utvärdera effekterna av SIM på den psykiska hälsan. 

Hur går studien till? 

Omkring 820 elever i 28 klasser vid sex gymnasieskolor tillfrågas om att delta i studien. Ditt barn går i en av dessa klasser. Klasserna har slumpmässigt delats in i två huvudgrupper – interventions- och kontrollgrupp – där den första kommer att få genomgå SIM-programmet vårterminen 2026 medan den andra agerar kontrollgrupp. Kontrollgruppen får också SIM men först under vårterminen 2027. 

Ett deltagande innebär att ditt barn först får besvara en enkät om sig själv, sin livssituation och hälsa. Beroende på vilken grupp barnet lottats till – interventions- eller kontrollgrupp – följer därefter antingen SIM-programmets nio träffar eller en föreläsning om psykisk hälsa och välbefinnande. Efter att interventionsgruppen är klar med SIM får ditt barn – oavsett grupp – en uppföljande enkät liknande den som besvarades tidigare. Denna enkät återkommer sedan för elever i båda grupperna vid sex och nio månaders uppföljning. Om ditt barn hör till gruppen som först fått SIM kan det också komma att tillfrågas om att ingå i en fokusgruppintervju tillsammans med andra elever som fått SIM. 

Ditt barns medverkan 

Eftersom ditt barn förväntas vara 15 år eller äldre kan hen själv ta ställning till deltagande i studien efter att ha fått muntlig och skriftlig information och haft möjlighet att ställa frågor om vad ett deltagande innebär. Ditt barns personuppgifter och svar i studien är sekretesskyddade och kommer att hanteras i enlighet med EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Forskningen är godkänd av Etikprövningsmyndigheten, diarienummer för prövningen är 2025-05369-01. 

Vid eventuella frågor om studien kan du kontakta ditt barns skola eller ansvarig för studien
Fredrik Söderqvist
E-post: fredrik.soderqvist@regionorebrolan.se

Forskningshuvudmän för studien är Region Örebro län och Örebro universitet. 


  1. Fredrik Söderqvist, Lena Uvhagen, Johanna Gustafsson, Cynthia Franklin. The Solution-focused Intervention for Mental health (SIM): description and feasibility testing of a positive psychology intervention in Swedish adolescents. SSM – Mental Health, Volume 8, 2025,100493. ↩︎

Pdf för utskrift – samma information som ovan:
Information till föräldrar/vårdnadshavare (pdf, öppnas i ny flik)